Už vůbec nevím, kde jsem to četl nebo slyšel, ale bylo to něco v tom smyslu, že “dobrý malíř se pozná podle toho, jak umí nakreslit figuru”. Plně s tím souhlasím. Jsem skeptický k umělcům, kteří “dělají abstrakci” nebo “malují podle fantazie”, ale neumí pořádně nakreslit postavu nebo architekturu. Nic proti abstrakci nebo fantazii, ale myslím, že je potřeba, aby malíř ovládal techniku. A tu se skvěle naučí právě na kresbě postavy. Na čem jiném se tak dobře pozná, jestli umíte zachytit proporce, hmotu, barvu nebo tvar? Do abstrakce a fantazie se dá schovat lecjaký technický nedostatek. Případně se dá říct “já to tak chtěl, to je umělecký záměr” a okecat tím barevný nesoulad. Ale když se podíváte třeba na raná díla Picassa nebo Kupky, tak ti měli mistrně zvládnutou figuru a teprve potom experimentovali a hledali svůj styl.
Přes léto nejsou večery figurální kresby, na které jsem chodil, takže si teď sháním a kreslím modely sám. Pokud se chcete přidat (a jste z Liberce či blízkého okolí), ozvěte se přes komentáře pod článkem nebo mailem na david.votrubec zavináč gmail.com. Většinou to vychází na pondělí či úterý večer. Můžeme si navzájem dát zpětnou vazbu a složit se na model. Více v článku Hledám umělce.
Přikládám několik figur z posledních dvou týdnů.





Bez hudby by to nebylo ono, že jo? Skvělý Leonard Cohen. Ať se vám při něm dobře tvoří!
Jo, kresba figury opravdu dobře trénuje oko. Navíc to každej umí pěkně zkontrolovat, protože člověčí proporce má v oku.